MacBook Pro dan Air 2020 menghadapi masalah menyambung dengan peranti USB 2.0

MacBook Air dan Pro yang dikeluarkan pada tahun 2020 mengalami beberapa masalah dengan penyambungan USB mereka. Ini adalah apa yang dikatakan oleh beberapa pengguna, yang mendapati bahawa periferalnya disambungkan oleh USB 2.0 mengalami putus hubungan pada waktunya.

Macbook Pro 13 inci

Beberapa pengguna MacBook Pro dan Air yang dikeluarkan pada tahun 2020 tahu masalah menyambung dengan peranti USB 2.0. Memang, peralatan mereka terputus tanpa disangka. Ramai pengguna menyedari masalah ini di Reddit.

MacBook Air dan Pro tidak mempunyai port USB 2.0 Jenis A. Beberapa pengguna Mac kemudian menggunakan HUB USB untuk menyambungkan peranti luaran, seperti tetikus atau papan kekunci, dan di sinilah timbulnya masalah. Secara rawak, peranti yang bersambung putus. Pemutusan ini berlaku secara rawak, jadi mustahil untuk menghasilkan semula keadaan kejadian yang tepat dan dengan demikian dapat menentukan apa yang salah.

Tidak ada cara untuk menyelesaikan masalah

Kebimbangan ini tidak membimbangkan daripada peranti USB 2.0. Yang lain, seperti yang disambungkan melalui antara muka USB 3.0 (Jenis-A) atau HDMI, tidak mengalami masalah sambungan. Data ingin tahu, yang oleh itu nampaknya mengecualikan HUB dari persamaan.

Sama ada menetapkan semula SMC, boot ke mod selamat, atau bahkan memasang semula MacOS sepenuhnya, tidak ada yang membantu, masalahnya masih berlanjutan. Jadi itu mestilah bug perisian dalam OS, salah satu kebimbangan material. Dalam kes pertama, Apple harus dapat memperbaikinya melalui kemas kini.

Ini bukan kali pertama bahawa MacBook mempunyai kebimbangan yang mengganggu dalam gaya ini. Contoh paling simbolik ialah papan kekunci rama-rama. Pada masa itu, banyak pengguna mengeluh bahawa mereka tidak lagi dapat menggunakan papan kekunci mereka, sehingga terpaksa Apple untuk memulakan kempen penggantian yang besar. Papan kekunci ini telah lama ditinggalkan.

Apple belum bertindak balas untuk kebimbangan ini. Kami berharap ia dapat diselesaikan dengan cepat, jika tidak, Pengguna Mac terpaksa berhenti menggunakan peranti USB 2.0.

Sumber: Reddit