Pavel Durov mengecam Apple dan Google dengan bayaran tinggi di kedai aplikasi

Pengasas Telegram, Pavel Durov, di Twitter dikritik Apple dan Google untuk cukai jualan yang tinggi pada semua produk digital yang dijual di AppStore dan Google Play.

Kedua-dua syarikat teknologi tersebut mengenakan cukai 30% untuk pemasangan aplikasi Apple Simpan dan Google Play. Dan ini seterusnya menyebabkan kehancuran syarikat permulaan. Pengawal selia mengabaikan apa yang berlaku selama 10 tahun.

Pengasas Telegram juga menyebutkan bahawa sebelum munculnya kedai aplikasi, pemaju tidak membayar Microsoft apa-apa cukai untuk memasang pengembangannya Windows.

Sebagai penyelesaian untuk masalah ini, Durov menyarankan agar pengguna memuat turun aplikasi secara langsung dari laman web pembangun atau menggunakan gedung aplikasi lain. Benar, pada iOS anda boleh memasang aplikasi hanya dari kedai rasmi.

Pengasas Telegram juga menambah bahawa pengembangan dan kemunculan ekosistem terbuka seperti Android, Windows, macOS, menunjukkan bahawa orang “pintar dan lebih suka kebebasan memilih.” Durov sendiri telah menjadi pengguna telefon pintar Android selama beberapa tahun.